Com vendre més

Com utilitzar l’anàlisi DAFO per a millorar els resultats de la teva empresa

María Abraín

María Abraín

15 Sep 2022

Índex de continguts

    Segurament hagis sentit a parlar de l’anàlisi DAFO, és més pot ser que alguna vegada hagis fet algun, però saps realment el que és? L’has utilitzat de manera eficaç? No et preocupis, avui a Lexington aprendràs tot el que has de saber sobre l’anàlisi DAFO per a poder treure el màxim rendiment i aplicar-lo eficaçment al teu negoci.

    Comencem pel principi. ¿Què és l’anàlisi DAFO? L’anàlisi DAFO és una eina de gestió empresarial que s’utilitza per analitzar la situació actual del negoci, per a posteriorment poder definir les estratègies que seguiràs en el futur, així com realitzar una correcta i eficaç pressa de decisions per al bon desenvolupament de l’empresa.

    Aquest acrònim, que fa referència a les sigles Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats, es col·loca a una matriu i l’anàlisi es divideix en dues parts:

    1. Anàlisis extern

    Aquest anàlisi es realitza sobre l’entorn de l’empresa, el mercat i la competència, i recull tant les oportunitats com les amenaces que es poden percebre. Així, has d’observar cada àmbit de l’entorn (polític-legal, econòmic, sociocultural, tecnològic i ambiental); el teu públic objectiu, les seves característiques i el seu comportament; les particularitats del teu sector; observar i avaluar el màrketing mix de la teva competència, tant actual com potencia; i en definitiva, qualsevol aspecte de l’entorn que sigui susceptible d’afectar al teu negoci.

    • 2. Anàlisis intern

    És l’anàlisi que es duu a terme sobre els aspectes interns de l’empresa, tant positius (fortaleses) com negatius (debilitats). Per a extreure’ls has d’avaluar tot allò que tingui a veure amb el negoci, des de l’organització, la seva cultura corporativa i la seva estructura; la selecció, formació, motivació o la remuneració del personal; inclús les despeses que el negoci està tenint, des de el lloguer de l’oficina fins a la compra de materials o l’ús de tecnologies.

    Coses que haig de tenir en compte?

    Ara que ja saps què és l’anàlisi DAFO, no caiguis en els errors comuns que es solen cometre... aquí tens algunes pautes que et poden servir:

    • Cada cosa al seu lloc. En sí, fer l’anàlisi és simple, però justament per la seva simplicitat és molt fàcil confondre’s i col·locar alguna premissa en el quadrant que no li correspon. Assegura’t de que poses tot on toca, per que sinó l’eina no servirà de gaire.
    • Saps el què és l’autisme de l’empresari? És una situació que es produeix quan l’empresari no vol veure els defectes del seu negoci i només veu les bondats. Això no t’ajudarà en absolut. Sigues realista i sincer. Només així aconseguiràs implementar estratègies eficaces per al bon futur del teu negoci.
    • I ara què? què faig quan tinc fet l’anàlisi DAFO? Molt fàcil, fes-lo servir. Recolza’t en l’anàlisi CAME. Corregeix les debilitats, aprofitant les oportunitats del mercat; afronta les amenaces, no deixant créixer les debilitats; mantén les fortaleses, afrontant les amenaces de l’entorn; i les oportunitats, aprofitant les fortaleses. Si ho fas bé, pots donar un gir de 180 graus als aspectes negatius i posar-los al teu favor.
    • El món dels negocis es basa en l’assaig i error. Analitza, planteja estratègies, implementa-les, avalua i corregeix. És de vital importància que tinguis una projecció cap al futur. L’anàlisi DAFO no és una cosa que es fa i després es deixa dins un calaix. Utilitza-ho i quan passi un temps torna a fer un de nou. Segurament la situació haurà canviat i tindràs nous aspectes a tenir en compte.

    Encara tens dubtes de com es fa l’anàlisi DAFO? Aquest exemple d’Inditex et clarificarà les idees.

    Ara sí que sí. Estàs preparat per a fer el teu anàlisi DAFO i veure com el teu negoci millora els seus resultats empresarials?

    “Res passa per que si. Tot a la vida és una successió de fets que, sota la lupa de l’anàlisi, responen perfectament a la causa i efecte.” Richard Freynmann

    L'autor

    María Abraín
    María Abraín

    Pot ser que la nostra Chief Financial Officer i responsable de RR. HH. sigui la persona amb millor vibra de tot Lexington? Per descomptat! Durant els seus quasi vint anys dedicats a Lexington, mai ha perdut aquesta rialla que ens encomana a totis entre números, previsions i processos de selecció. Anima qualsevol dilluns.

    Post publicado en:
    Com vendre més
    Comparteix-ho

    Posa’t al dia de l’actualitat flex

    Subscriu-te a la nostra newsletter i no te'n perdis res. Contingut trend que t’interessarà.